Al 25 jaar wordt dans in al haar verschijningen gevierd tijdens de Nederlandse Dansdagen. Eén dag voordat dit grootse dansfeest losbreekt in Maastricht zijn er drie prachtige dansperformances op onze vloer. Laat je verrassen door de nieuwe generatie choreografen en dansers. Zij die de komende jaren ons danslandschap mede vorm gaan geven.
Choreografe en performer Sarah Prescimone daagt de verschillende facetten van introversie en extraversie uit.
Het Thema van ‘The revolt of the Body’ nodigt zichzelf uit tijdens deze onderzoeksfase. Haar explosieve maar noch kalme choreografische signatuur, resonerend in de uitwerking van verschillende gedaantes van ‘hybride lichamen’.
Een menging van verschillende bewegings vocabulair. Zoals; Urban, Butoh, Braziliaanse jiu jitsu en experimentele hedendaagse bewegingsvormen.
In ‘In Between’ keert Evangelos Biskas terug naar het absurde en irrationele karakter van zijn droomdagboek. Deze vervagende maar hardnekkige herinneringen geven vorm aan zijn intuïtieve benadering van dans. Hij beweegt zich door bizarre posities en isolaties naar golvende spiralen en uitputtende impulsen. Optredend in volledige stilte en op een volledig belicht leeg podium, met het publiek als getuige van de uiterste kwetsbaarheid van Evangelos. Zijn aanwezigheid bestaat in een spel tussen interne sensaties en externe middelen, tussen realiteit en verbeelding, waarbij hij op onvoorspelbare wijze overschakelt van sensueel naar nonchalant, van humor naar obsessief, van tragisch naar catharsis, waarbij hij zowel zichzelf als de toeschouwer verrast.
Credits
Choreograaf/performer: Evangelos Biskas
Kostuumontwerper: Mamatango
Mentor: Guilherme Miotto
Registratie: Anastasija Pirozenko
Fotograaf: Jasmijn Krol
Productie: Maatschappij Corpo Máquina
Coproductie: Dansbrabant
Financieel ondersteund door PLAN
Speciale dank aan Erik van de Wijdeven & Isaac Poels
“Misslightenment” is een werk over het overschaduwen van vrouwenverhalen en vervolgens lichamen, door de mannelijke blik. Voor het eerste onderzoek tijdens dit project heb ik inspiratie uit werkelijke verhalen gehaald. Verhalen afkomstig uit de mythologie, het verre of het recentere verleden. Verhalen over mishandeling van vrouwen en vooral hoe ze bekend werden inspireerde.
Aangezien ze inspiratiemateriaal zijn, gaat de performance die ik maak over wat ze bij mij teweegbrengen, herinneringen die ze met zich meebrengen, mijn eigen reactie en reflectie, in plaats van een performance-documentatie van de verhalen.
Geïnspireerd door en opgedragen aan:
Medusa, het beschuldigde slachtoffer
Hypatia, de opgejaagde heks
Zussen Oversteegen en Hannie Schaft, zij die het stereotype moeder-huisvrouw hebben doorbroken
Viktoria Marinova, de vrouw die lawaai maakte
Credits:
Concept, choreografie & uitvoering: Eleni Ploumi
Beeld: Eleni Ploumi
Technische ondersteuning: Nikola Scheibe
Ondersteund door: United Cowboys in het kader van PLAN
Artistiek advies: Pauline Roelants, Maarten van der Put
Dramaturgie: Danae Theodoridou
Deze avond kwam tot stand in samenwerking met LekArt en is bovendien dans en performance met STIP.